Общинска избирателна комисия Долни Дъбник


РЕШЕНИЕ
№ 78-МИ
Долни Дъбник, 02.10.2023

ОТНОСНО: Произнасяне с решение по постъпил сигнал с Вх. № 59/29.09.2023 г.

Постъпил е сигнал от Силвия Петрова Йолова,  входиран с пореден № 59 от 29.09.2023г. Сигналът е първоначално подаден до Общинска избирателна комисия – Плевен, която от своя страна го препраща до Общинска избирателна комисия – Долни Дъбник, като местно компетентна. Сигналоподателят изразява съмнение досежно честността на изборите, в частта им относно възможността за гласуване с преференция на изборите за общински съветници,  тъй като временно изпълняващата длъжността кмет на кметство на село Садовец – Снежана Тодорова Въткова, която била представител на БСП  и кандидата от листата на ПП „БСП“ за общински съветници в община Долни Дъбник – Диана Стефанова, били роднини по роднинска линия (съпружеска линия), женени за двама братя с общи биологични родители. С оглед тези съображения сигналоподателката смята, че това щяло да доведе до нарушение на преференциалния вот в кметство с. Садовец и честността на изборите щяла да бъде опорочена. В тази връзка моли ЦИК да направи проверка и да вземе необходимите мерки за гарантиране честността на изборите, и да установи има ли конфликт на интереси в конкретната хипотеза.

Изхождайки от гореизложената фактическа обстановка и с оглед разпоредбите на чл.87, ал.1, т.22 и т.23 от ОИК и постановките на Решение на ЦИК №62 от 04.04.2019 г., настоящият състав на ОИК-Долни Дъбник счита, че подаденият сигнал е редовен и процесуално допустим. ОИК-Плевен правилно е препратила първоначално подадения сигнал, тъй като същият се отнася до изборния процес в община Долни Дъбник и следователно изцяло попада в компетенцията на ОИК-Долни Дъбник. В тази връзка следва да се отбележи и неправилната адресация на сигнала до ЦИК. По постъпили жалби и сигнали във връзка с изборния процес в конкретна община, компетентна да се произнесе е съответната общинска избирателна комисия, чието произнасяне подлежи на инстанционен контрол от ЦИК.

По същество, условията за избираемост (т.н. пасивно избирателно право) са легално закрепени в разпоредбата на чл. 397 от Изборният кодекс, като те са общи по отношение на кандидатите за кметове и за общински съветници. Изследвайки законодателната техника, следва да се отбележи, че законодателят изрично дефинира изчерпателно както отрицателните процесуални предпоставки (пречките), така и положителните, при изброяване условията, на които следва да отговаря кандидата, за да може да бъде избран за конкретна длъжност. Посоченото родство, описано като по съпружеска линия, а всъщност съгласно чл. 76 от СК - роднинство по сватовство, не представлява пречка за издигане на Диана Стефанова за кандидат за общински съветник, тъй като не е посочено като пречка в изброяването по чл. 397 от ИК.  В този дискурс, дори при сравнителен преглед на разпоредбите на чл.30, ал.4 и чл.42, ал.1 от ЗМСМА за предсрочно прекратяване мандатите, съответно на общински съветници и на кметове, подобно основание като роднинство по сватовство или свързаност на лицата не е посочено.

Успоредно с гореизложеното, временно изпълняващият длъжността кмет не осъществява фундаментални функции спрямо изборния процес. Отговорност за прозрачното и неопорочено провеждане на изборите носи съответната общинска избирателна комисия, която от своя страна назначава и отделните членове на съответните секционни избирателни комисии. Именно секционните избирателни комисии следят за спазването на правилата на Изборния кодекс в изборния ден  и сигнализират ОИК при установяване на нарушение. Гарант за безпристрастността и на двата вида изборни комисии е, че се назначават след проведени обсъждания и постигане на съгласие от представителите на парламентарно представените партии и коалиции при строго спазване на квотния принцип спрямо резултатите от последните парламентарни избори. Кметът на отделно кметство не изпълнява конкретни функции спрямо изборния процес и в резултат на това няма как да оказва влияние върху него или избирателите. Нещо повече, възможността за гласуване с преференция е само една правна възможност, а не задължение и на всеки избирател е предоставен избор дали да упражни това свое право, или не.

С оглед гореизложените съображения, настоящият състав на ОИК- Д.Дъбник,

Р Е Ш И:

Отхвърля подаденият сигнал от Силвия Петрова Йолова като неоснователен.

 

Решението може да се обжалва пред Централната избирателна комисия в срок до три дни от обявяването му.

Председател: Петя Димитрова Иванова

Секретар: Валентин Петров Ковачев

* Публикувано на 02.10.2023 в 14:15 часа

Календар

  • ПонВтСрЧетПетСъбНед
    12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031 

Решения

  • № 136-МИ / 05.11.2023

    относно: Завършване работата на изчислителния пункт на ,,Информационно обслужване” при обработката и въвеждане на данните от секционните протоколи на местни избори на 05.11.2023г.-втори тур в Община Долни Дъбник.

  • № 135-МИ / 05.11.2023

    относно: ИЗБИРАНЕ НА КМЕТ НА КМЕТСТВО БЪРКАЧ

  • № 134-МИ / 05.11.2023

    относно: Обявяване края на изборния ден за втори тур на изборите за кмет на кметство с.Бъркач в Община Долни Дъбник на 05-ти ноември 2023 г.

всички решения